Translate

söndag 13 maj 2012

De sista 90 minuterna

Så har det blivit söndagen den 13 maj 2012 och vi sitter här och inser att Serie A säsongen 2011/2012 är över om 2x45 minuter. Det är med blandade känslor man vaknat upp till den här dagen. Å ena sidan är det otroligt skönt att säsongen snart är ett minne blott för det har varit ett otroligt tungt Roma-år. Vi har gråtit, svurit, blivit förbannade, slitit vårt hår, kastat fjärkontroller i väggen, haft ångest och mycket, mycket mer. Varje tung förlust, varje tungt nederlag, har tagit hårt på oss alla. Men samtidigt vill jag inte ta farväl av Roma. Jag vill inte säga hejdå till det bästa och finaste jag vet. Visserligen är det inte ett hejdå, utan snarare ett på återseende. Men det är alltid lika jobbigt för längtan efter Roma kommer bli olidlig. Det spelar ingen roll hur säsongen slutar, jag vet att jag bara om en vecka kommer längta ihjäl mig efter Roma och efter Serie A.

Idag spelar vi alltså säsongens sista match. Mot Cesena, ett lag som redan åkt ut Serie A (precis som förra året då vi mötte redan Serie B-klara Samp i sista omgången). Jag hoppas Roma tar sig i kragen och ger oss tifosi en fin sista seger. Mest av allt hoppas jag att Totti gör två mål så att han klättrar upp på en tredjelats på flest-mål-i-Serie-A-genom-tiderna-listan. Jag hoppas också att Luis Enrique ska få kunna skratta lite i sin sista match som tränare, han förtjänar faktiskt det. 18:00 är det dags. 2 timmar senare väntar ett långt, långt sommarlov (tack och lov för EM). Och när Serie A sedan kommer tillbaka så bor jag plötsligt i Italien. Det känns i alla fall bra!


Inga kommentarer: