Translate

tisdag 25 december 2012

"Jag älskar Rom och Roma. Jag har verkligen aldrig velat spela någon annanstans"

Hittade just en artikel från någon dag sedan om DDR så tänkte dela med lite om det som sas.

Är det rätt att säga att du trivs jättebra i Roma?
Jag är född i Rom. För mig så är det de normala att spela här. Jag har verkligen aldrig försökt eller velat spela någon annanstans för ett annat lag. För mig är det fantastiskt, det är stort! Jag kom för första gången till Trigoria när jag var 12 år. Det är mitt hem.

Känner du pressen?
Jag tror att flera spelare som kommer hit känner av mycket press. Jag är van. Här växer du upp med att känna det, även om du är ett enkelt fan.

Som i fallet med några klubbar i England, så planerar de nya amerikanska ägarna att bygga en ny arena och vill expandera varumärket Roma över hela världen. Vad har förändrats med det nya ägandet som du har märkt?
Varje egendom skiljer sig från den andra. Här har många människor ändrats: tränaren, tränarstaben, spelarna. Allt har förändrats. Men det är fortfarande samma passion för att behandla den här klubben bra. Jag tror att för dessa ägare så är Roma ett långsiktigt projekt: vi hoppas det leder till att vi vinner något viktigt. Tidigare var ägandet av en familj som hade spenderat hela livet för Roma. Nu är det förändrat, men de jobbar fortfarande på ett passionerat sätt.  

Nyligen, så har det inträffat incidenter av rasism och anti-semitism som involverade Lazio-fansen, som kallade Roma för en "klubb av judar". Tycker du att detta är ett problem i Italien, i fotbollen eller i samhället?
När jag pratar med mina lagkamrater, från många olika nationaliteter, så säger dom att de känner en stor skillnad mellan fotbollen i Rom och i andra städer och klubbar. Jag tror att, på ett sätt, det handlar det om ett problem i Italien. Det utgör en del av den italienska stilen att leva och prata om fotboll. Jag vet inte hur det är i andra länder, men jag tror vi måste vara mer lätta. Det skulle vara bättre för alla, jag spelar med spelare med olika hudfärg och religioner och jag oroar mig för hur de behandlas. När det gäller rasismen i Rom, så tror jag att det gäller en väldigt liten del av Romas fans, och samma sak gällande Lazio. Det är ett världsligt problem som påverkar fotbollen. Det är ett problem som påverkar många som följer fotboll.

Vart har du lärt dig så bra engelska? (intervjun gjordes av engelska sport360)
I skolan, och nu även av min flickvän. Hennes pappa är amerikan och hennes mamma är från England.

Roma återvänder till USA efter jul. Är det en resa som du och dina lagkamrater har väntat på eller föredrar ni att stanna kvar i Italien under uppehållet?
Jag är exalterad. Jag måste säga att jag tycker väldigt mycket om USA. Där har jag spenderat mycket tid när jag haft semester. Jag älskar landet. Det kommer bli kul att spendera fem dagar med att träna och arbeta, men också att ha roligt med min dotter och min flickvän. När jag åker till USA, så spenderar jag vanligtvis tid i New York och ibland i Las Vegas. Jag vet, det är inte så kulturellt!

Den här säsongen har Roma en ny tränare och det har medfört några förändringar för laget och framförallt för dig. Har det varit svårt?
Ja, det är något nytt för mig. Vi har en ny tränare, men även många nya duktiga spelare, som Michael (Bradley). Mitt jobb är att ha samma roll på mittfältet, men det har varit svårt att hitta utrymme som jag tidigare var van vid att ha. Jag måste jobba hårt och vara professionell och jag är säker på att jag snart kommer spela ännu mer!

Det har skrivits och pratat mycket på senaste tiden om möjligheten att du i januari går till Roberto Mancinis Manchester City i England. Är det sant?
Pallotta har sagt att jag är inte är på marknaden, att jag inte är till salu. Jag repeterar, jag älskar fortfarande den här stan och mitt samhälle. Allt som jag älskar är här. Det skulle bli så svårt för mig, om jag skulle behöva byta. Om någon klubb vill ha mig, så måste min manager prata med dem. Jag har inte hört någon röst från Manchester City.

Är det sant? Är du ärlig? 
Okejdå. Jo, jag har hört den rösten. Jag är säker på att min framtid kommer bli en vacker upplevelse, oavsett var jag spelar. Jag hoppas att det en dag kan vara i USA. Jag har pratat mycket med Michael (Bradley) om det. Jag skulle vilja spela i USA. Jag är fortfarande ung, jag är 29 år. Jag lever för den här klubben. Min historia är att jag lever för klubben och lämnar jag kommer det bli drama, massa drama. Jag skulle vilja stanna här. Inte alla spelare har samma historia som jag har. Vissa spelare kan byta lag, byta nation och byta klubb som unga. För dem är det normalt. För mig är det inte ett sätt att sköta mitt jobb.



1 kommentar:

Anonym sa...

Det sista han säger om att spela i USA borde väl vara ganska kontroversiellt? Om jag förstår det rätt så säger han praktiskt taget att han vill lämna roma för spel i USA i framtiden!