Translate

tisdag 8 mars 2011

Den där jävla Champions

Så har det blivit tisdag och dagen till ära är det både Semeldagen och Internationella kvinnodagen (women-power!). Dagen till ära bankar även Champions League hårt på dörren och vill komma in. Barca-Arsenal tjatar allt och alla om överallt. Men vem bryr sig om dem när det spelas en betydligt roligare match ca 3 686 km österut?

Shakthar-Roma...vad ska man tro? 90% av mig är inställd på förlust. Eller kanske inte förlust, men bye bye Champions åtminstone. Men sen finns det 10 hoppfulla procent som blickar tillbaka på tidigare åttondelar i Champions och om ni minns så har vi stått för tre HEROISKA insatser i de tre senaste CL-framträdanden.
Om ni helt glömt bort det eller är nyblivna romanisti så ska jag här ge er tre vackra backspeglar:

Hjälteinsats numero uno:
6e mars 2007, Lyon-Roma 0-2.
Jätteotippad seger på bortaplan mot Lyon som var favoriter att vinna ALLT.




















Hjälteinsats numero due:
5 mars 2008, Real Madrid-Roma 1-2
En annan jätteotippad vinst mot en av CL-favoriterna. En sjuk jävla match!


Hjälteinsats numero tre:
11 mars 2009, Roma-Arsenal 1-0
Ett sönderskadat Roma hade allt emot sig inför returen men lyckades ändå vinna matchen och tog allt vidare till straffar. Att det inte räckte till, att vi aldrig nådde ändå fram sved som bara den för det var en hjälteinsats av alla som jag aldrig sett tidigare. Har aldrig vart så stolt efter en förlust.



Ja, det var det. Tre fantastiska minnen så därför tycker jag det är dags för en till sådan här magisk afton där allt bara går så jävla bra. Men man ska inte hoppas på för mycket för att spela kvällsmatch i Donetsk önskar man ingen. Det är inte lätt. Jag förväntar mig inte att Roma ska gå vidare. Men jag kräver att vi försöker! Ingenting är avgjort. Ingenting är slut. Vi måste kämpa och kriga som det var vår sista match. Framförallt måste vi våga. Vi kan inte koncentrera oss på att försvara i 70 minuter utan vi måste framåt direkt! Vågar man inget vinner man inget. Det finns en risk att Champions League-drömmarna släcks ikväll men vi kan inte låta dem släckas utan att ens ha försökt.

2 kommentarer:

Toni sa...

Goda nyheter:
Adrianos kontrakt är rivet!

Julia sa...

Bästa jag hört den här säsongen!