Translate

onsdag 7 juli 2010

When in Rome

Det är så många som frågar om min Romvistelse och jag svarar alltid så utformat att det är det bästa jag gjort i hela mitt liv. Jahaaaa, alla fattar. Inte. Men det tar fan tid att berätta allt. But this is for you, alla ni som ville veta men som aldrig fick.
(och jag gör punktform annars blir det bara molto molto molto)
((för er som inte vet så var jag i Italien 3½ månad för att plugga ännu mer italiano)).

Allora då kör vi RESANS...

...MATCH(ER): Haha hur, HUR?, ska jag kunna välja EN när jag vart med om så många coola. Jag väljer alla (Roma-Udinese 4-2, Roma-Inter 2-1, Roma-Atalanta 2-1, Roma-Lazio 2-1, Roma-Cagliari 2-1) utom två (Roma-Sampdora 1-2, Roma-Inter 0-1 i Coppan)

Men ska jag bara välja en så tar jag Roma-Inter 2-1
(och Roma-Lazio, haha)

...GALNA: Rom någon timme efter Lazio-Roma var sjuuuuuk. Gulrött överallt och de ovetande japanska turisterna måste undrat vad det var frågan om. La città era pazzissima! Bilar kunde inte köra i rondellen vid Piazza Venezia för där var alla och firade så ingen kom förbi. Folk stod på bilarna, ALLA tutade, ALLA sjöng Romalåtar, ALLA viftade med Romaflaggor, ALLA upplevde sin bästa dag på väldigt väldigt länge. Till och med Roms städgubbar glömde för ett tag att dem jobbade och började fira istället och på flera bussar stod det Lazio-Roma 1-2 istället för bussnummret. Den tilltänkta scudetton började firas. Och tänka sig, mitt i smeten var jag och hoppade runt som en galen get som alla andra. Oförglömligt.

...HEJ-KOM-OCH-HJÄLP-MIG: Roma-Inter i Coppa-finalen var ingen diret minnesvärd historia och efter matchen vart det bråkelibråk mellan fans och polis (welcome to Italy).
Jag var så arg på allt och alla just då så jag hade nästan velat slåss med vad som helst (helst med Chivu för han var så uuuäähhbläbläaaäcklig). Och voilà, Gud hörde mina cravings. Visserligen skickade han inte Chivu till mig men däremot var han snäll och sände mig några superarga tifosi i mörk huvtröja. Den jagande polisen fick jag på köpet + åska och blixtrar.
Jag hade just sagt hejdå till mina kompisar och var påväg till bussen då det vart världens krig i en mörk liten dunge. Jaha, hej vänner akta mig är ni snälla va. Jag var plötsligt mitt emellan fienderna och jag ville inte visa mig feg och gallspringa bort så jag gick med lite halvcoola steg därifrån och satte mig i säkerhet på bussen. I survived, puuh!

...CRY-ME-A-RIVER: Mexes sorgetårar på bänken efter Sampdoria-matchen. Åhh jag kan inte med sådant utan att börja storgrina själv. Visserligen superskrattade jag högt när Ronaldo fällde några tårar i EM 2004 efter finalen och tyckte han var världens supermes.
Men när jag såg Mexes gråta vart jag alldeles för blödig. I know, jag ääär jämt partisk.


...THE-BIG-MAN: Suprise, suprise...en stor överrasskning.
...
.....
...
TOTTI!
Jag visste sedan jag typ föddes att Totti var större än universum i Rom. Men i Rom fick jag mig ännu mer bevis varför han är THE BIGGEST OF THE BIGGEST:
(för att nämna några få)
• När man frågar romanisti vem de har som favoritspelare så svarar 50 %:
- Dopo Totti? (efter Totti?)
De andra 50% nämner inte ens Totti för han är så superdupergiven redan.
• Till matchen mot Inter var Totti tillbaka i truppen efter en tids skada. Började på bänken men gjorde comeback på plan när det var kanske 5-10 minuter kvar. Och vilket bemötande han fick! Nästan lika stort jubel som när Toni gjorde mål några minuter tidigare. Folk applåderade, jublade, sträckte armarna i luften och hoppade. Lyckan i allas ögon, lyckas i allas kroppspråk sa allt!
• När Totti sparkade ner Balotelli fick han stående ovationer när han lämnade planen (och nej jag säger inte att det var bra gjort utan det tyder bara på att vad han än gör så kommer han alltid vara il più grande).
• Allt och alla klagade på Totti efter Balotelli-sparken. Det var vi mot rubbet. Inför matchen mot Cagliari sades det: tutti allo stadio con la maglia di Totti!
Visserligen såg jag en och annan Riise-tröja men annars var Totti precis överallt! På uppvärmningen spelades Anch'io sono Francesco och från läktaren avlöste Tottiramsorna varandra. Alla hade skyltar om Totti: "Odio tutti, amo Totti", "Sempre il nostro capitano" "A difesa della maglia , a difesa di una fede, onore a te capitano" och så Ilarys klockrena "Totti non si discute, si ama"
Det var Tottiday! Och hur slutar den? Totti gör två mål och avgör matchen.
Alla älskar Totti!

GENIOUS: Ranieri! Jag läste i min Romabok här om dagen att när Ranieri kom så sa han att han inte kunde trolla, att han inte var magisk.
NÄHÄ!
I love you Mister!

THIS-IS-HOW-WE-DO: Om du har Romakläder på dig i Rom och någon säger "Forza Roma" ska du svara "Sempre" eller något i den stilen. Så gör alla!

WTF?!: När jag var på Trigoria så var det ovanligt lite folk där (good for me!) så alla tifosi stod relativt samlat. Helt plötsligt börjar ett helt gäng, som stod en bit framför oss, tooookrusa mot en annan ingång till Trigoria än den spelarna kom ut från.
- Vad fan är detta, undrade jag. Ska dem med bussen hem eller?
Nix, ut från den andra ingången kom nämligen De Rossi utåkandes på en vespa i 190 km/h. Jag kan lova att De Rossi är den enda professionella fotbollsspelaren som kör vespa till träning.

PIZZERIA: Världens bästa fyllekäks-pizzeria finns på Corso Vittorio Emanuele och heter VIP-Very Italian Pizza. Pizzan där är perfekt mitt i natten och om du säger "Forza Roma" så får du säkert skriva ett meddelande på deras stora spegel därinne (mitt "Jag älskar AS Roma / Julia, Svezia" står säkert fortfarande kvar).
Jag var en riktig stammis där och älskade att komma dit mitt i natten för en pezzo di pizza och prata Roma. Väldigt trevlig romanisti-personal som alltid sa "ciaaaaaaaaaaao Julia" när jag kom dit. Go there!

PANINI: More fooood! Mackstället i Trastevere som serverar mackor döpta efter Romaspelare. En genialisk affärsidé eller hur?

WHAT-A-FEELING: Inget knäcker att sjunga Grazie Roma med hela Olimpico efter segern mot Atalanta, som serieledare!!

GÅSHUD: Roma Roma Roma innan Roma-Inter, sjungandes av ett totalt fullsatt Olimpico. Jag ryser fortfarande när jag tänker på det.

SMEKNAMN: Call me Ilary! Haha. Det gjorde man i alla fall i Rom.

A-DREAM-COME-TRUE: Sen 2005 har jag drömt om Luca Toni i Romatröjan. När han gick till Viola trodde jag att Toni i Roma vart lika med mission impossible. Men se, drömmen vart verklighet i ett halvår. Ett halvår då även jag kom till Rom i en tid (perfeeeeect timing eller vad?!). Och nu har jag fått se Toni sänka självaste Inter live och göra sin målgest i Romatröjan under Curva Sud. Ja jösses. Vem ska jag tacka?

SCARPE: Vucinic rosa, fantastiska!

LÅT: Finns bara en:
"Voglia di stringersi un po'. Curva Sud Roma vecchie maniere.
E si parlava di noi, di giorni e sera, alza al cielo al bandiera
Grida fore, Roma vinci insieme a noi
Se per innamorarsi ancora, sosterrò sempre e solo la mia Roma.
Lo sai perchè, tutta la mia vita è giallorossa?
C'è una ragione, ho la Roma in fondo al cuore
AS Roma, io non vivo senza te"

DISKUSSION: Hade jag i Palermo, där jag lyckades få 5 fotbollsnördiga Palermofans att förstå att Totti och Zlatan inte är med i landslaget av olika skäl (och inte av samma som dem trodde) + att Zlatan är en bastardo (sorry Zlatti) och att Totti är un mito. Wiho, victory för mig!

CITAT: "Om det alltid kunde vara såhär" / De Rossi efter derbyt.
Hoppas inte han menade att han trivs bättre på bänken än på plan ;).

FLÖRT: Jag till Motta efter vår photoshoot och han skulle åka iväg (i sin lilla Smart-bil, haha):
- Grazie Marco. Ciao, ti amo!
- Prego. Ciao bella!
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
(men jag har lämnat honom nu, kan ju inte vara ihop med en juventino)

JAG-MÅSTE-BIKTA-MIG-SNARAST: Jag har suttit i en laziales bil. Illa. Skamligt. Fy skäms, jag vet. Men det var bara för att han hade en Ferrari!

1 kommentar:

San Marco sa...

Tack för detta utförliga inlägg om din fantastiska resa. Jag älskar din blogg och läser den dagligen. Ciao