Translate

onsdag 14 januari 2009

Tempo di merda

Så har matchen kommit. Roma-Sampdoria. Matchen som var min match. Matchen som jag skulle se. Live. I Rom. På Olimpico! 
Gud vad jag hade längtat efter den här matchen. Äntligen skulle jag få se mina grabbar på riktigt igen. 

Dagen hade varit helt perfekt med inte en endaste liten droppe regn. Vi var ute i mycket god tid och väl framme vid Olimpico så stötte vi på dessa grabbar vilket var väldigt trevligt. Jag och mina två kompisar som jag var i Rom med infann ganska snabbt våra platser som visade sig vara mycket bra, långt fram i Distini Sud. Under uppvärmningen så började regndropparna hitta ner på jorden men det var ju lugnt, för vi satt ju under tak. Men sen så bara öppnar sig himlen helt och regnet öser ner verkligen. Det var som om någon hällde hela Medelhavet över Rom på en och samma gång. Med andra ord, det var blött. Men spelarna kom ändå in på plan med Totti i spetsen till tonerna av Roma Roma Roma och matchen började. Direkt insåg man att det här inte skulle funka i 90 minuter. Jag har nog aldrig sett så mycket vatten på en fotbollsplan, inte ens på tv.

Domaren blåste av matchen efter 6 minuter och alla spelare gick av planen för att avvakta regnet. Jag vet inte hur länge vi sedan väntade, det kan ha varit 10 minuter lika gärna som en halvtimme. Jag minns inte alls. Anyway, efter ett tag kommer Totti & Cassano ut på planen tillsammans med domaren för att avgöra om det går att spela. Domaren kastar bollen i marken två gånger och ser att det inte går. Det är för blött och regnet fortsätter ösa ner. Domaren avbryter matchen, Cassano skvätter lite vatten på Totti och alla börjar gå hem i höstregnet...

Efter "matchen" då vi stod hopträngda på en buss tillbaka till Termini tillsammans med en massa andra Romanisti så kändes allt så tomt. Det kändes nästan som jag drömde för det här skulle väl inte hända mig? Sen när man började fatta vad som faktiskt hänt, vilken otur man verkligen haft, så började man istället ställa sig frågan: varför? Under en match så ställs det väl in kanske en eller två matcher i hela ligan per säsong dåliga väderförhållanden vädret och varför skulle just jag lycka pricka in den matchen? Varför hatar vädergudarna mig? Varför kunde inte Lazios match regnats bort istället? Det var mycket man undrade över...

Visst känns det surt och det gör det fortfarande. Jag skulle sett Roma ikväll! Tänk att min biljett faktiskt gäller till kvällens match. 
Men trots den avbrutna matchen så är det inget man kan gräma sig över hela livet. Förutom detta så var det hela en helt fantastisk resa och man kan inte åka ifrån Rom missnöjd. Dessutom så vet jag att jag snart återvänder till Rom med ett besök på Olimpico och då jävlar ska det inte regna. Förresten så är kanske 25 € värt för att bara komma in på Olimpico och se Totti & c/o värma upp. Eller?


Dammi tre punti stasera! 
Daje Roma!

3 kommentarer:

Christine sa...

Fy tusan vad bittert!! När jag var nere i Rom förra höstderbyt regnade det konstant i två dagar och jag var skitskraj att matchen skulle ställas in... dock hur lugnt som helst när vi kom till Olimpico, perfekt plan. Skumt hur det kan vara så olika... men hoppas VERKLIGEN att det blir bättre nästa gång! :)

montella9 sa...

Läste precis din bittra berättelse från hösten..Shit va jobbigt, det enda du kan glädjad över är att vi leder med 1-0 i paus nu, o att Baptista vat het..samt att De Rossi kapat Cassano..:)

Anonym sa...

Klart det var värt entrépengen bara för att se uppvärmingen, no doubt about that!