Translate

torsdag 16 april 2009

14 giorni...

Nu är det bara två veckor kvar, sen beger jag mig till den eviga staden igen!!! Tiden går så läskigt snabbt och jag längtar enormt. Förlåt om jag kanske blir lite tjatig nu men det är ju inte varje dag man åker till Rom och jag, som säkert många av er, älskar Rom. Det är i Rom jag tar mina första riktiga andetag, det är där jag lär mig andas. 

Så med två veckor kvar till avresan så är jag i full rulle med att planera. Provar kläder, skriver packlistor, ringar in saker på kartor och Romgooglar på allt möjligt. Eftersom det här blir fjärde gången jag åker till Rom så har jag ju såklart sett alla "vanliga turistgrejer" flera gånger (förutom Sixstinska Kapellet och det lär vi inte orka med den här gången heller) så då letar jag efter lite nytt nu, smultronställen med andra ord. Ni får jättegärna dela med er av era egna Romtips till mig. Om det är ett speciellt ställe man inte får missa, en nattklubb, en affär eller en restaurang där Brighi tycker om att äta som man borde gå till etc! Hör jättegärna av er och alla tips uppskattas kan jag lova :D













5 kommentarer:

Lovisa sa...

Missa inte (INTE INTE INTE) restaurang Perilli på Via Marmorata, inte långt från Pyramiden. Deras carbonara (deras andra mat också iofs) är bland de bästa jag ätit någonsin, bör inte missas! Kypare vi serverades av var en liten gammal herre runt 70 och hade en förkärlek till svenskor sen han träffade Ingrid Bergman. Det gjorde det hela ännu bättre,om möjligt.

Jag tror att man måste boka bord om man ska äta på kvällen, men hotellet kan säkert ge dig numret om du nu tycker det låter bra. Den är rätt "tjusig", och jag vet ju inte riktigt vad din budget ligger på men den är värd ett besök tycker jag :)

Julia sa...

Åååh det låter ju bra :D! Tack för tipset, ska absolut ta mig en närmare titt på det :D

a. sa...

Totti-väggen, större än att gå i kyrkan.
Om du inte redan sett den.

Ligger På via del Pozzuolo, i en liten gränd. Via della Madonna dei Monti är i närheten också.

Du når den antingen genom att gå från via Nazionale, ner till Piazza Della Madonna dei Monti, världens vackraste lilla pittoreska torg.

Eller från korsningen Via Cavour/Via dei Serpenti.

http://maps.google.se/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&q=&vps=2&jsv=154c&sll=61.606396,21.225586&sspn=43.044331,158.203125&ie=UTF8&geocode=FU9BfwIdGZW-AA&split=0

Nu var ju detta såklart väldigt överflödigt om du redan varit där, men annars..mkt nöje!

Gå till Circo Massimo, sträck armarna i luften och känn hur en halv miljon italienare firade VM-guldet för 3 år sedan!

Julia sa...

Du är BÄST Artista :D har aldrig varit där tidigare och hade tänkt fråga här om någon visste vart den låg men nu behövs ju inte det! Har alltid velat gå dit och nu ska det bli av, hallelujah! Tack så jättejättemycket :)

a. sa...

No probs.
Vad roligt! det är underbara kvarter att strosa runt och insupa en slags religiös Romaatmosfär i.