Translate

tisdag 28 april 2009

Time to say goodbye?

Det var nog länge sen vi romanisti hade så splittrade åsikter som vi har nu. Jag syftar såklart på Spallettis vara eller icke vara i Roma. Jag är totalt kluven och för en gångs skull glad att jag inte är i Rosellas kläder. Spalletti är den första tränare som jag verkligen verkligen tycker om.  Jag har sett honom resa ett Roma som helt var nere på botten efter en katastrofal säsong 04/05. Den säsongen var värre än denna, otroligt mycket värre. Till att börja med var det fyra tränarbyten: Prandelli, Völler, Del Neri och sist Conti. På våren spelade vi 11 raka matcher utan att vinna och skrapade ihop tre ynka poäng. Vi säkrade nytt kontrakt i näst sista omgången och hamnade tre poäng ovanför nedflyttningsstrecket.  Det är helt klart den värsta säsongen som jag varit med om som romanista. Conti blev inte kvar som tränare utan det blev Spalletti som tog över ett Roma i kris. Det började väl lite sådär men så vann vi dem där 11 matcherna och sedan dess har jag fullkomligt älskat Spallis. 

I år tror jag det är flera faktorer som spelat in varför det inte riktigt går som vi vill. Redan innan säsongen började så dog Sensi, Mexes dotter blev kidnappad och De Rossis svärfar blev mördad. Sådant sätter sig såklart i huvudet. Sen givetvis alla skador. Ja, jag skyller mycket på dem. Har vi någon gång haft alla våra bästa spelare på planen samtidigt? Tveksamt. Vi har inte haft någon kontinuitet och det har straffat sig. Hur lätt kan det vara för Mexes till exempel att ena matchen spela med Juan, en av världens bästa backar, för att sedan i nästa match spela med Loria. 

Men just det, jag skulle ju prata om Spallettis roll i det hela. Han är förmodligen också delaktig men till en viss del. Att skylla allt på honom är bara idioti. Jag vill innerst inne ha kvar honom för jag vet vad han kan  men sen så undrar jag vad som är bäst för Roma. Är vi helt sönderlästa nu? Kan vi utvecklas ytterligare under Spallettis ledning? Jag har ingen aning. Hjärtat säger stanna medan hjärnan säger gå. En sak är i alla fall säkert, jag skulle sakna honom till tusen om han skulle lämna oss...

1 kommentar:

marci sa...

hjärtat säger stanna, så sant...