Translate

onsdag 3 juni 2009

Årets lista....

Här kommer då Årets Lista. Jag vet inte riktigt om den är klar än för det känns som det saknas saker på den fortfarande. Håll till godo med detta så länge.

Damer och herrar, här har vi alltså

ÅRETS...

...match: Trots en dålig säsong så finns det en del godbitar att titta tillbaka på men mitt val faller på Genoa, hemma. Hade vi spelat så under hela säsongen hade vi vunnit allt.
...snyggaste mål: Vucinic mot Genoa. Går att se om och om igen och igen och igen...
...Romammål: Cicinhos mot Genoa (fasligt mycket Genoa det blev nu). Som hämtat ur (Roma)skolboken.
...Petter-Hansson-mot-Grekland-mål: Ja visst ska det till en viking för att göra det, Riises kämparmål mot Inter håller nästan Petter Hansson klass!
...bästa inhopp: Menez inhopp mot Milan var sjukt bra.
...sämsta inhopp: Lorias inhopp mot Reggina var sjukt dåligt. Han gav bollen (och en poäng) till Reggina i eget straffområde.
...spelare: De Rossi. Helt enkelt för att han aldrig är skadad, sliter som ett djur och har världens största Romahjärta.
...genombrott: Brighi som har blivit vår allas gullegris
...nyförvärv: Egentligen dött lopp mellan Riise och Motta men eftersom att jag blivit ganska löjligt förtjust i den sistnämnda så vinner han priset.
...flopp: Romadoktorn, Loria och Spallettis val av skor till kostym.
...flipp: Motta, Brighi, Riise
...hjärnsläpp: Cicinho får plötsligt för sig att han spelar i Bologna och nickar snyggt in 1-1 bakom Artur
...nu-drömmer-jag: Loria av alla gör mål på självaste Juventus
...pinsamma: 61 insläppta mål......
...målgest: Vuci klädde inte bara av Cagliari
...saknad: Franco Sensi, Aquilani, försvarsspel, tre poängare, inställning, Coppa Italia-firande
...sorg: Tonetto lägger upp bollen, tar sats, springer fram mot bollen, skjuter......över. Drömmarna släcktes alldeles för snabbt.
...största lyckorus: Bapis bissa på övertid mot Torino. Till och med Spalletti fick fnatt
...kamratliga: Att många ha fått turas om att vara hjälten i laget. Brighi, Vucinic, Menez, Totti, Baptista, Perrotta etc.
...chock: Jag kan fortfarande inte fatta att vi förlorade hemma mot Cluj (CLUJ!!). Obegripligt.
...video: Förutom min egen (hehe) så har nog många gråtit både en och annan tår till denna.
...nygamla namn: BabyRoma gjorde comeback
...det-sitter-i-skägget: Vucinic har visserligen inte alltid varit bra i skägg men han har aldrig varit bra när han inte haft det.
...underskattade: Totti. Vi har en dålig säsong. Totti är skadad i hälften av matcherna. Gör 13 mål ändå. Någon som sa att hans karriär var slut?
...frisyr: Mexes, varje år.
...Zebina: Cassetti
...män-för-framtiden: D'Alessandro och Juan JR
...farväl: Franco Sensi och Paolo Maldini. Tack!
...äntligen: Pavel Nedved lägger skorna på hyllan!


Fortsätting följer....kanske.

11 kommentarer:

Numero 5 sa...

Äntligen nån som också uppmärksammat att Vuci alltid spelar bra i skägget!

JinJin ;D sa...

Årets lyckorus måste jag ändå säga var efter 4-3 mot Cagliari. ;-)

Annars en mkt fin lista. Skön avslutning där med Nedved, haha.

Anonym sa...

årets Zebina, vad innebär det?!

Julia sa...

Tjaa, man kan nog tolka det lite hur man vill. Jag skulle nog kalla det säkerhetsrisk.

Anonym sa...

Vilka skulle du hålla på om Italien och Sverige möttes? Själv är jag svensk men känner mer för Italien och skulle nog hålla på dom

Anonym sa...

håller verkligen med om årets flopp, hur fan tänker han med dom där skorna!

Julia sa...

Anonym/

Sverige eller Italien-frågan har jag brottats med flera gånger och det är så svårt att svara på. Hade du frågat för några år sedan hade jag förmodligen svarat Sverige direkt. I EM 2004 till exempel så hejade jag innan turneringen på både Sverige och Italien och ville att båda skulle gå vidare från gruppen. När dom möttes hejade jag då på Sverige och jag blev jätteglad när Zlatan klackade in 1-1.

Men nu är det andra tider och min passion och kärlek till Italien har växt enormt mycket sedan dess. Jag vet att jag kommer heja på Italien nu i U21-EM, även när dem möter Sverige. Men om vi skulle sätta Sverige-Italien i nästa VM-final så skulle det vara mycket svårare att svara på. Självklart vill jag att det ska gå bra för Sverige men mitt hjärta säger ändå Italien. Hade vi mötts kanske jag hade intalat mig själv att jag skulle heja på Sverige för att alla andra gjorde det och för att jag ändå är svensk men jag skulle ändå inerst inne heja på Italien och om Zlatan gjorde mål hade jag blivit fly förbannad. Så jag säger Italien som du för att jag har det landet så otroligt nära hjärtat.

Anonym sa...

Ma perché?! Cassetti är ju kung..med mustasch, nr 77 osv. loria (ingen stor bokstav på honom inte) borde få den utmärkelsen, varken han spelar eller inte..så länge han är i klubben är han årets Zebina i sånt fall!

..Annars en väldigt bra lista. Multo bene!

Julia sa...

Loria stackarn blev årets flopp. Tycker att det räcker för honom.

:)

Anonym sa...

Skit ska skit ha. zebina ska flopp ha. loria ska loria ha. Do you get the picture?! :)

Julia sa...

Haha jo jag är med men Cassetti var så urdålig i slutet så han får stå kvar på Zebina, tyvärr ;)