Translate

fredag 19 juni 2009

Underlägsen underdog

Idag är det Sverige-Italien. Jag vet vilka jag hejar på. Gör ni? Det kommer bli en konstig match att se. Sist Sverige spelade mot Italien var i EM 2004 (?) och då var jag fortfarande så Sverigekär så att jag stöttade Sverige i den matchen. Men nu har det gått fem år, jag har mognat och hejar istället på Italien nu. Av hela mitt hjärta, jag vet det nu. Jag vet att jag kommer ha många emot mig idag. De flesta kommer vara emot mig. Men det spelar ingen roll. Jag tycker om att vara lite underlägsen och underdog. Desto roligare blir det då när "mitt" lag vinner.

I VM-finalen kändes det som det var jag mot världen. ALLA verkade heja på Frankrike. Eller ja, åtminstone i min bekantskapskrets. Och då kan jag säga att många hejade på dem endast för att vara emot mig. Så är det ofta. Eller jämt. Bara för alla mina bekanta vet att jag älskar Italien och Roma så ska de gå emot mig. Så att dem kan retas ifall det blir jag som förlorar. I VM-finalen tyckte min mamma nästan synd om mig innan matchen för alla hejade på Frankrike så hon sa att hon kunde heja på Italien så jag slapp vara den enda (snällhejar på ett lag, vad är det för fotbollspassion mamma?). Men jag sa nej, jag är hellre ensam med mitt lag hur det än går. Sen gick det som gick (SIAMO CAMPIONE DEL MONDO) och ni vet, lyckan var total.

Idag är det inte Frankrike som Italien möter. Utan Sverige. Vårt hemland. Därför kommer underlägsenheten vara betydligt större. Vinner Italien kommer jag få roligt. Vinner Sverige går jag under jorden ett tag. Inte för att jag inte tycker om Sverige. För jag tycker om Sverige och ja det är klart jag tyckte det var kul att se uppvisningen mot Vitryssland. Men Sverige tycker inte om Italien. Sverige tycker om England och Premier League. Sverige skulle älska att slå Italien och skulle dem göra det skulle det bli ett himla kackel som jag inte skulle orka med. Därför måste (MÅSTE!) Italien vinna.

Slutar matchen 1-0 till Italien idag med ett vackert mål från lagkaptenen Marco Motta själv så kommer jag hoppa runt och sjunga Fratelli d'Italia och vara lycklig i många dagar.

Nu är det dags att dra sig mot jobbet så matchen får jag vänta med att se tills imorgon. Resultatet får jag wappa fram eller något.
Tills dess mina vänner, glad midsommar på er och FORZA ITALIA (och inte Sverige!)

4 kommentarer:

christer sa...

Jag kan bara hålla med dig i det du skriver. De finns fler som du=) Jag lovar.
Jag är så Italien kär att folk runt omkring mig inte förstår.
Igår efter matchen försökte min bror och min Mamma ringa mig, men jag ville inte svara. Var så förbannad HATAR att förlora..
Sen kom ett sms som sa va dåliga Italien är som förlorar mot Egypten.
Fy fan=) Då kokade man ännu mer.
Lite senare pratade jag med min bror, och han sa att jag blir mer förbannad när Italien förlorade igår än när Sverige förlorade mot Danmark. (Kan nog stämma)ha ha

Och visst är de så att Sverige gillar England och premier leauge mer än Italien om svenskar äns gillar Italiensk fotboll över huvud taget.
Får alltid ett sms så fort Italien elller Roma förlorar en match. Även när ett Italiensk lag förlorar i alla cuper runt om i Europa.

Så jag förstår precis vad du menar.
Så vi håller alla tummar som finns för att Italien vinner idag.

Glad midsommar
Forza Italia

Anonym sa...

Allt blev perfekt! Italien vann, Sverige spelade bra, merda-balotelli (små bokstäver) blev utvisad och Marco var lagkapten. Grande.

Anonym sa...

Det känns som om vi lever samma liv Julia. Det är exakt samma sak med mej :) FORZAA ITALIAAA

Elena sa...

Känner igen mig väldigt mycket i din blogg. Jag är också helt tokig i Italien på alla sätt, och beträffande VM-finalen så kändes det som om ALLA verkligen höll på Frankrike, och man kände sig rätt ensam om att hålla på Italien då.. Men vad gjorde det, vann gjorde vi ju i alla fall ;) Härlig blogg!