Translate

måndag 18 maj 2009

Vardagsroma...

På bara en timme imorse hände en flera Romarelaterade saker som gav mig en bra start på veckan:

• Ibland tror jag att jag är unik. Idag när jag satt på bussen till skolan såg jag nämligen en lastbil som hade skylten: Max ton: ett. Och man kan ju undra hur många andra svenska tjejer som direkt drar paralleller till vår 34-åriga vänsterback.

• 1 minut efter jag sett den lastbilen så ser jag en stor skylt där det står Romabo. En skylt som jag åker förbi varje dag men jag har konstigt nog aldrig sett den tidigare. Visserligen gör dom tydligen markiser men det känns ändå bra att ha den där nu.

• Slutligen, på italienskan körde vi "speed-dating". Det vill säga att man ställer en massa korta frågor med korta svar till varandra under en viss tid innan man byter plats och går till nästa person. När min lärare skulle ställa frågor till mig så blev konversationen såhär (skriver på svenska så alla förstår):
Lärare: - Vad tycker du om att göra på fritiden?
Jag: - ...blabla...och titta på fotboll.
L: - Vilka lag brukar du titta på, bara Roma?
J: - Ja, nästan 
L: - Hur går det för dom?
J: - Sådär. Igår vann vi men vi spelar ganska dåligt. Inter har redan vunnit ligan och vi ligger på sjätte plats och om vi vill spela UEFA-cupen så måste vi komma sexa. Nästa match är mot Milan på San Siro och det kommer bli en svår match men vi måste vinna. Sen i sista matchen möter vi Torino på Olimpico och då...
L: - Okej okej det räcker! 
J: - Men vilket lag hejar du på då?
L: - Ja jag måste väl säga Roma?
J: - Ja!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ha,ha... Roligt att höra.Visst e de underbart när man råkar ut för sådant. Som du säger så e de inte många svenska tjejer som skulle tänka som du. Men de finns alltid någon=)
En fråga bara.. hur länge har du läst italienska? Och tycker du de e svårt? Själv har jag läst i en termin nu..börjar göra framsteg iaf!!
//undici

Julia sa...

Hahah ja, blir nästan löjligt glad när sådant händer. Var tvungen att skicka sms till min pappa till och med, haha ;) japp, några finns det allt men inte många!
Jag började läsa italienska i augusti 2007, dvs när jag började tvåan på gymnasiet. Så nu har jag läst steg 1, 2 och avslutar snart steg 3 :). Nepp, jag tycker inte det är svårt. Har väldigt lätt för det för att jag verkligen vill lära mig det och min lärare älskar mig så det är bara superkul! Solklart mitt bästa favoritämne, känns knappt som ett ämne ens för jag behöver aldrig plugga till det nästan ;). Aah vad kul, hur går det för dig då? Gillar du det eller känns det svårt =) ?

Anonym sa...

Jag gillar de jätte mycket. Sitter med böckerna nästan varje lunch. Men däremot känns det som jag har för lite lektioner, har bara en i veckan. (läser kvällskurser)På folkhögskola. De e alltid svårt med ett nytt språk, mkt grammatik=) Men de ju som du säger så roligt, så de e inte jobbigt. Skönt för dig ändå att du har så lätt för de=). De e ju ofta lättare när man verkligen brinner för något. Ska iaf åka ner till Italien i mitten på Juni, och stanna i 3 veckor. Då får man passa på att prata, så mycket de går=)

Julia sa...

Åh vad bra :) Ja en lektion är visserligen ganska lite men det är ju alltid något liksom, bättre än inget! Härligt med Italien, vart ska du någonstans? Ja, prata på då bara så mycket som du är kapabel till. Man ska verkligen inte vara rädd för att göra fel heller och bygga upp någon slags spärr. Italienare blir ju bara glada om du försöker :). Till exempel så när jag var i Italien på utbyte med skolan så hade jag läst italienska i 7 månader och då hade vi inte lärt oss prata i passato prossimo än. Så när mina "italienska föräldrar" frågade mig på kvällen när vi åt middag vad vi hade gjort under dagen så svarade jag i presens. Tex "vi är på stranden", "vi ser en kyrka". Och då var det ju inte så att dom skrattade utan berömde mig bara.
Så det gäller ju bara att köra på :)

Anonym sa...

Ja verkligen, Italien e underbart.Vi flyger ner till Bergamo först. Sen har vi hyrt en bil där, och åker mot gardasjön. Stannar ett par dar, sen blir de till venedig någon dag. Tanken sen e väl att åka neråt mot Toscana området vidare mot kusten, sen avslutas nog resan i piemonte området. De blir inge Rom denna gång, de e ändå inte fotbolls säsong då.=) Va där senast i Mars iaf, kollade på Roma-Juventus (ingen rolig match). Men man njuter varje gång man e där.Förstår vad du menar att bara köra på, nu sist när jag va där så hade jag inte läst så länge, men kunde iaf beställa. Och de tyckte dom va jätte roligt, dom skiner nästan upp.

Roligt att prata med dig, så kul när de e någon som har sådan passion för Italien och inte minst fotbollen. Jag tänker allt i Italienskt, folk tycker man e konstig.=)

Blir de någon resa snart för dig eller?

Julia sa...

Det låter verkligen superhärligt! Åh Venedig är jättemysigt (beroende på vart man går), samma sak med Toscana. Jättefint! Har vart i Florens och även där är det vackert. Hela Italien är underbart :).

Ajdå, nej det var ju ingen höjdare direkt. Har ju själv inte heller lyckats pricka in några bra matcher den här säsongen. Först var jag på Sampdoria-matchen som ställdes in pga regnet och sen nu mot Chievo för några veckor sen. Men aja, som du säger, man njuter ändå löjligt mycket!

Ja, det är alltid kul att prata med folk som tycker om Italien och då italiensk fotboll som du säger. Har ingen direkt i min närhet som har samma passion som jag har så därför är det alltid lika kul varje gång man "hittar" någon som är likdan :) Haha, förstår precis vad du menar. Jag är precis likadan, tänker italienskt. Mitt rum är italienskt, lyssnar mest på italiensk musik, pratar så mkt italienska som möjligt. Du vet, allt liksom :)

Nu har jag ingen inbokad än tyvärr. Kom ju hem från Rom för två veckor sen så nu blir det ingen mer resa den här säsongen :p. Får vänta till spelschemat till nästa år kommer, så får man planera sig efter det. Skulle gärna vilja åka någon gång i september, men vi får se hur det blir. Till Italien måste jag i alla fall, har ju abstinens varje dag nästan ;)

christer sa...

Man vill verkligen åka igen så fort man kommer hem. Hur kommer de sig att du gillar Italien, och Roma så mycket? Inte för att de är något fel med de=)

Ja, september skulle vara riktigt kul att åka ner. De är bra väder den tiden me. Själv skulle jag vilja se hemma premiären. Eller ett derby, har missat de faktiskt. Måste vara något helt underbart. Har du sätt ett eller?

Julia sa...

Så sant! Jag älskar Italien och Roma tack vare Totti egentligen. Jag såg hans straff mot Holland i EM 2000 då jag precis hade fyllt 10 år och det var kärlek vid första ögonkastet i princip. Kollade upp i en fotbollstidning vi hade hemma att han spelade i Roma och då bestämde jag mig bara för att Totti ska vara min favoritspelare och Roma ska vara mitt favoritlag. Innan dess var jag inte ens intresserad av fotboll eller kunde någonting om det. Så tack vare Roma så har min kärlek till Roma så har även kärleken till Italien kommit. Och nu har den gått så långt så jag vet inte ärligt talat vilka jag skulle heja på om Sverige mötte Italien i EM eller VM. Jag har alltid tidigare sagt Sverige eftersom jag ju är helt svensk men nu vet jag faktiskt inte och det är ju kanske lite knäppt, vad vet jag ;). Hur ligger det till för dig då, vad är orsaken ?


Ja jag skulle också hemskt gärna vilja se hemmapremiären, vore grymt! Eller ja, som du säger, ett derby. Har inte sett något än live så det måste bockas av på listan också någon gång ju. Så ja, vem vet det, kanske blir redan nästa säsong :)

christer sa...

Ja förstår dig att de skulle va kluvet om dom mötes i en match i VM eller EM. Men de skulle nog bli Sverige för mig ändå (tror jag).=)

Jasså de va Totti som fick dig att gilla Roma från allra första början! För mig började de med att min bror va väldigt förtjust i Italien, han läste språket i gymnasiet åkte på resor. Och så gillade han Juventus av alla lag=) och va väldigt förtjust i Roberto Baggio.

Men de va väl vid den tidpunkten jag fick upp ögonen för Italien också.Jag kommer ihåg när jag blev så besviken och förbannad när Italien åkte ut på straffar mot Argentina i VM 90 i Italien, då jag va bara 9 år. Följde min brors fotspår=)

Redan då fastnande jag för språket i en intervju med en viss spelare som heter Salvatore schillaci (han blev skyttekung i VM90). Tyckte de va så underbart språk. Jag förökte härma hela intervjuven, och lärde mig mina första ord iaf.=)

Sen hur de blev just Roma är nog bara en slump. Jag kollade en del på uno kryss due hette de då gick på söndagar och visade Italiensk fotboll. Där fastnade jag för Romas grymt snygga färger och tröjor(Finns inget som slår deras).

Sen började en viss spelare som heter Francesco Totti i Roma=)1993 och de va väl något speciellt med honom. Och efter de så växte väl bara kärleken till Roma och har fortsatt att utvecklas till att jag bara är helt såld på Italien i sig.


Och nästa säsong ska jag verkligen se ett Rom derby=)
Ska bara få med mig folk=)