Translate

söndag 24 januari 2010

As we walked in the fields of gold

Såg ni? Såg ni samma sak som jag gjorde? Eller kan någon förklara vad som egentligen har hänt eller har jag drömt en alldeles underbar dröm och blivit väckt nu? Jag kollar i DN och ser resultatet. Juventus-Roma 1-2 står det med småsmå fula svarta bokstäver. Varför står det så litet? Det borde stå om matchen i hela tidningen. Det är en legendarisk match. Riise är en legend. Juan är en legend (trots assisten till Del Piero). Totti är det sedan 15 år tillbaka. Pizarro är ett legendariskt geni.
Jag hoppas ni alla, oavsett favoritlag, har sett hur han gör en briljant glidtackling och tar tillbaka bollen och hur han sedan ännu briljantare gör sitt livs passning. Vilket hjärta av The Little Man. Vilken otrolig vilja att vinna.

Och så Riise. Den stora matchernas man. Milan, Inter och Juventus har alla släppt in mål från norrmannen. Jag blir inte förvånad om han avgör derbyt i vår.
Jag älskar Riise. Hans tröja borde hänga i taket när han pensioneras. Han borde få en egen gata i Rom. Via Riise. Där ska jag bo. Fantastiska Norge!

Himlen igår kväll var inte svart, den var inte mörk. Den var gulröd. Gulröd med massa stjärnor. Romastjärnor. Till och med Cassetti var en stjärna (en liten en).
Vi är ett romerskt imperium. Vi är ingen maskin. Vi varken krossar eller manglar ner våra motståndare. Men Roma har blivit ett lag som aldrig ger upp. Ett vinnande lag som spelar med världens största hjärta och karaktär.
Och framförallt är glädjen tillbaka. Den fanns inte på samma sätt under förra säsongen men nu är den här igen. För att stanna.

Lyckan är obeskrivlig. Igår visste jag knappt hur jag skulle reagera. Jag var i extas och hoppade runt som en speedkula med all energi i världen. Jag ville åka in till stan och bada i fontänen vid Sergels Torg iklädd Romatröja. Ta med en jättebergssprängare och spela Roma Roma Roma på högsta volym. Jag ville väcka Stockholm och tala om vad som hänt. Släppa alla hämningar och skrika ut glädjen.
Men samtidigt kände jag mig tagen, helt i chock. Det var svårt att förstå vad som egentligen hänt. Som om det var en dröm jag aldrig ville vakna upp ur. Roma vänder inte ett underläge på bortaplan mot Juventus i 93e minuten. Vi gör bara inte det. Eller jo, det gör vi ju tydligen. Det här är så stort och lyckan kan jag inte beskriva, det är omöjligt.

Vi är nog en del som börjat drömma igen. Guldfärgade drömmar som börjar på S och slutar på cudetto. Det kanske är tidigt, visst är det. Men när vi vinner för första gången på 6 år mot Juventus. När vi vinner på bortaplan för första gången på 9 år (?) mot Juventus. När Totti gör sitt allra första ligamål borta mot Juventus. Då känns det som att ingen kan stoppa oss. Då kanske det inte är så konstigt att drömmarna är av guld

16 kommentarer:

Sandra sa...

Brava Julia,du sätter ord på mina känslor=)

Il Romanista sa...

Underbar läsning

Anonym sa...

Bra skrivet Julia! Känner precis samma glädje och stolthet över vårat Roma idag. Kan knappt bärga mig till matchen mellan Roma och Milan som jag ska se på plats på Olimpico. Forza Roma!

/Marco

-Er Pupone- sa...

Otroligt bra skrivet!
Riise har kvar Lazio på sin lista.

Julia sa...

Tack så jättemycket allesammans :)

Lyckan är fortfarande maximal efter igår.

Grande bella Roma!

Christine sa...

Som så många gånger förr - WORD! :)

mr_inter sa...

Men lilla julia, hur kan du avsky inter ? du ser väl att hela italien är emot oss ? två konstiga utvisningar plus straff ? som mourinho sa ALLA FÖRSÖKER STOPPA OSS MEN DET GÅR INTE, även om vi spelat med sex man :) forza rena inter, aldrig i serie b

mr_inter sa...

Ps. din blogg har alltid varit grym.

Julia sa...

mr_inter/


Därför:

http://www.youtube.com/watch?v=So-FO-wry3k

Mr_inter sa...

tillåt mig skratta, det där är gjord av en JUVENTINO dem som spelade i serie b för några säsonger sen för dem var sååååå generösa mot domare, ska vi snacka om romas ROLEX-KLOCKOR som domarna gick ut i tidningen och erkände ?
Som sagt interisit har rent samvete, vi har aldrig fuskat och kommer aldrig göra det, för mycket kärlek i den här klubben för att hålla på med sånt trams

Julia sa...

Jaja vad roligt för dig då :)

Mr_inter sa...

http://8268.org/article.php?type=blog&cid=1&itemid=879

there u go :)

Anonym sa...

Bra skrivet Julia!

Julia sa...

Tusentack :)

Christine sa...

Haha normalt ger jag mig inte in i fejder med andra fans, men jag bara måste få svara mr_inter... Lucios utvisning är solklar - första varningen filmar han till sig och andra kan jag inte heller se så mycket fel med. Vad gäller Sneijder vet jag inte om han sa något till domaren, men att han förolämpar honom genom att inte en, två eller tre gånger, utan i sisådär en halvminut, föraktfullt applådera är värt minst en varning. Vad gäller straffen var det solklar hands, och ni kunde ha fått en emot er redan i första då det också var hands i straffområdet. Då har jag ändå inte ens nämnt det faktum att Maicon står för något av årets filmning då han fixar frisparken som ger er 2-0.

Dock var det helt rättvist att Inter vann, ni spelade ett perfekt försvarsspel och var farliga i kontringarna. Jag opponerar mig bara mot att du gnäller på domaren - som ändå relativt objektiv i matchen tyckte jag bara det var utvisningen på Sneijder som man från Interhåll kunde diskutera.

Anonym sa...

Underbart skrivet lika underbar som du verkar =) Fortsätt på denna vägen =)